måndag 19 mars 2007

Första boken läst


Vem har sagt att man ska börja lätt?

Ulf Mellström; Män och deras maskiner. Nya Doxa,
ISBN: 91-578-0322-6

Det här är en rätt tunn bok men den är ändå krävande att läsa. Mest för att det är en tegelsten. Det finns ingen luft, den andas inte. Jag fick typografisk krupp så fort jag öppnade boken. När jag väl vant mig vid miljön var den emellertid rätt lättläst, om man bortser från att språket är väldigt akademiskt. Det är trots allt en avhandling på universitetsnivå.

Jag har inte själv smält innehållet, kanske mest för att jag inte själv ännu besitter språket i den akademiska miljö där författaren håller till. När jag fått lite distans till innehållet ska jag nog läsa boken en gång till (den är ändå bara 84 sidor lång) och sedan komma med en egen bedömning. Till dess får ni läsa förlagets egna.

Förlagets presentation:
Om män och deras upptagenhet av maskiner, deras kärlek och passion för bilar, motorcyklar, datorer och allehanda tekniska prylar. Har män ett annat förhållande till maskiner och teknologi än vad kvinnor har? Utifrån ett samhällsvetenskapligt genusperspektiv granskar Mellström, socialantropolog, olika sidor av teknikens värld och männens roll i denna. Detta innefattar främst de vanligaste mansbilderna; mekaren, ingenjören och datanörden, men också bilden av mannen som outtröttlig sexmaskin.

Inga kommentarer: