tisdag 24 april 2007

Aktiehandel kan också bli spelberoende

Jag har länge gått och irriterat mig på att folk är så dumma att de satsar pengar på aktiehandel. Men det är väl drömmen om rikedom och oändlig lycka som driver dem till det. Precis som alla som spelar poker, eller på hästar. För ingen tänker väl någonsin på att det är riskkapital de välvilligt lånar ut till företagen så att de ska kunna göra investeringar och kunna frodas och ge lycka åt alla som arbetar där.

På det hela taget är en vinnares pengar inget annat än många förlorares bortspelade slantar. Tittar man på vem som vinner i det spelet ser vi att det är först och främst ledningen för företagen och så några enstaka skickliga daytraders (nej, jag har ingen forskning som stöder detta resonemang, det är helt och hållet min egen magkänsla som styr uttalandet).

Sedan finns det storklippare som fuskar i aktiehandeln med. Det kallas "inside information" och är förbjudet, men i det närmaste helt omöjligt att straffas för. Eller? Har vi sett många straffade nyligen? Nä. Ändå satsar folk pengar på detta, och dessutom i Ryssland och Kina som vi vet är okorrumperade fina länder där ingen skor sig på någon annans olycka. Eller?

Men det är kanske bra för samhället om vi har några rika personer som visar vägen? För om några är rika är det många som är fattiga och med fattigdom kommer ... tbc. Bland annat. Vetenskapsradion (p1) rapporterar att tbc är på frammarsch. Growing people skriver att det beror på HIV, fattigdom och politisk oro. Läkare utan gränser hävdar att de flesta försummade sjukdomarna finns i just fattiga länder. Inget konstigt. Vi kan ju betala för vår sjukvård. (Hur ska jag markera texten så att ni förstår att det är ironiskt skrivet?)

Men med ökad rikedom tycks även ökad fattigdom komma hand i hand. Ah, "you refer to the prophecy of The One, who will bring balance to the Force", för att citera Mace Windu i Star Wars. Jag lutar åt att fråga samma sak som Claes Eriksson; Hur kan man betala "hundra Ollar för en Stig"?

(och här spårar jag ur till ett helt annat ämne...)

Jag kan hålla med om att en vd måste klä sig snyggt och ha en någorlunda representabel bil för att ge ett gediget intryck och kunna göra ett bra jobb. Han (för det är för det mesta en han) förväntas ställa upp med en hel del arbete istället för fritid och kan eventuellt förväntas ta emot besökare i hemmet för att knyta kontakter. Då bör även frun (för en vd som är "han" bör oftast ha en fru som är "hon") vara välklädd och huset välstädat och representabelt. Då bör såklart vd:n få en slant extra för detta. Men vilken vd, som jobbar extra på fritiden, har tid att vara hemma och vara pappaledig eller ta hand om sjuka barn när det behövs? Vilken vd-pappa åker ifrån jobbet för att hämta barnet som mår illa på skolan? Det får nog mamman göra istället.

Vi borde införa en vd-änke-pension istället för höga löner åt cheferna. För det som händer är att mamman får sänkt inkomst (och därmed lägre pension, och sämre möjligheter till att spara inför framtiden) eftersom hon får stå för leveranserna och fritiden. Då kan vi ge cheferna en rimlig lön istället. "två-tre Ollar för en Stig". Jag skulle vilja se den vd som går med på det. :o)
(Notera; Jag har inget personligt agg mot just vd, det är bara så praktiskt kort att sammanfatta alla höginkomsttagare med två bokstäver.)

Hej å hå, jag blir nog kommunist på gamla dar... Håll i dig Reinfeldt. Nästa gång röstar jag rött. ;op

Ojojoj, det här blir nog ett flejmwår.

2 kommentarer:

Olle aktieägare sa...

Som aktieägare är jag jätteglad att det finns folk som du; som konsumerar duktigt och driver tillväxten uppåt. Utan konsumption - ingen lönsamhet i företagen och ingen aktieutdelning till mig!

Man skulle kunna säga att genom att köpa GPS, iPod, mixer till din iPod, inbrotts- och brandlarm, Sony Ericsson k810i, en Lensbaby eller två, PlayStation, PS2, PS3, Wii, XBox 360 samt ofantliga mängder spel till alla dina konsoller och PCar - så ger du dina pengar till mig! Visst är världen underbar!

Gå ut o köp en ny TV, vetja.

Anton Ymer sa...

Hehehe, hej Olle. Jag är glad att du gläder dig åt min konsumtion. :o)

Jag är dessutom glad att du är så påläst om alla mina inköp. Även om jag inte köpt så mycket av det än. Som insidertips står en xbox högst på listan just nu så några extra aktier i Microsoft skulle kunna glädja dig ytterligare.

Ha det bra!