söndag 1 april 2007

Att blogga är bra för samhället

Det är min egna socialrealistiska slutsats efter att ha seglat runt bland bloggiversums kobbar och skär.

I den akademiska världen vill man klart och tydligt ha en källhänvisning till varifrån citat och textsnuttar kommer ifrån. Jag kommer ihåg hur jag slet för att hålla koll på alla referenser när jag skrev rapport på rapport under tiden jag gick på universitetet. Nuförtiden får man rätt snäll hjälp av sin rapportgenerator (läs word) att placera in referenser och fotnoter på rätt ställe.

Jag har noterat att den kvasivetenskapliga cyberkulturspridaren slashdot (läs /.) är rätt noga med att presentera länkar (läs referenser) till var man hittat nyheten man vill slashdotta. På samma sätt finner jag att denna kultur spridit sig till bloggandet i allmänhet. Jag vill på inget sätt påstå att alla är duktiga på att verifiera sina källor, men bloggare brukar vara duktiga på att klistra in sina länkar. På så sätt närmar vi oss en akademisk metodik och vi blir alla mer och mer akademiska genom att skolas av varandra. Förhoppningsvis kommer vi med tiden också bli bättre på att kolla upp om källan i sin tur stämmer. Med tiden, alltså. Rom bryggdes inte på en dag, om ni minns.

Inga kommentarer: