onsdag 25 april 2007

Jag kanske har missuppfattat allting?

DN skriver: "Bankkoncernen Swedbank redovisar en rörelsevinst på 3.807 miljoner kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 2.843 miljoner kronor för motsvarande period i fjol."

Jag börjar fundera på om jag har missuppfattat det här helt. Är det inte meningen att man ska spara sina pengar i banken och få ränta på dem där? Det är vad jag gör idag (när jag inte konsumerar förstås). Nu verkar det som om alla banker (ja, jag drar alla över en kam när jag ändå är igång, inget knussel här) försöker maximera sina vinster istället för att förse kunderna med fördelaktiga lån och konton. Jag borde kanske istället ta ut alla mina pengar från Swedbank och istället köpa aktier i företaget. Är det så den nya ekonomin fungerar? Det verkar så iallafall.

Sedär, nu har jag varit missnöjd idag också. Jag undrar vad som händer i morgon.

1 kommentar:

tord sa...

Det är klart det är så det fungerar. Bankernas uppgift är att maximera aktieägarnas vinster. Enda skälet till att ge fördelaktiga lån/sparräntor är om det genererar högre vinst genom flera kunder. Förövrigt skall sägas att ca 50% av bankernas vinster kommer från olika avifter. Min gissning är att avgifterna hos samtliga banker kommer att skjuta i höjden. Bankvärlden är trots allt en kartellverksamhet, så dom har inget att förlora. När jag ändå gnäller så vill jag tipsa om detta: http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_15229417.asp

SURPRIIIISE!

Nackdelen med att bo i en demokrati är att man har PRECIS de politiker som man förtjänar.