lördag 28 april 2007

Kvällen före

Vad är det med oss svenskar och vårt dåliga tålamod?

Våra barn kommer att få ett evigt elände att försöka lära sig historien om vi envisas med att ta ut glädjen i förskott. Vad är det jag pratar om då? Jo, högtidsdagar.

Julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton, pingstafton, valborgsmässoafton, midsommarafton och gud vet vad. Jo, för de flesta av dessa aftnar är just uppkristnade gamla hednariter. Men jag ska försöka låta bli att gå in på ursprunget och kristendomens projicerande här.

Det jag har funderat på är; Varför tar vi ut glädjen redan kvällen innan? Det var ju på juldagen som Jesus föddes, inte kvällen innan (möjligen mitt i natten). Fråga vilken barnunge som helst i Sverige och jag är övertygad om att svaret blir julafton. Fråga i England eller USA och du får ett annat svar. Det finns traditionella luciafirarfester som är instiftade den 12 december... elva nätter före jul. Det blir underkänt i min matteskola.

Vi har kollektivt låtit vår klocka dra sig ett halvt dygn. Snart firar vi väl födelsedagsafton också. Till slut behöver vi klämma in en skottdag i den svenska kalendern för att få ordning på det.

Vad beror det på? Var det alla sega högtidsdagar som 40-talisterna fick uppleva i sin barndom som har lett till att man super bort skallen kvällen innan för att kunna glida igenom högtidsdagen i ett halvt omtöcknat bakrus. För vi klämmer väl inte in festen sådär före för att hinna gå till kyrkan på själva dagen? Åtminstone ingen jag känner.

Nu har vi blivit av med annandag pingst till förmån för en nationaldag som än så länge inte hunnit får sin nationaldagsafton rejält insupen. Men det dröjer väl inte. Någon som ska med? *blink*blink*

Och snart är det första maj igen. Vad tusan är det för en dag? Arbetarnas dag. En dag då man får protestera och demonstrera. Varför är vi fortfarande lediga för det? Och varför får vi inte ledigt på första april också, lurifaxarnas och skojarnas stora högtidsdag. Jag är övertygad om att mycket mer kraft läggs ner i samhället på aprilskämt än på vettiga förstamajtal. De är dessutom roligare. Så, vilken annandag ska vi stryka för att få skämta på heltid i april? Annandag jul kanske? Den dagen är rätt pressande ändå för att hinna med alla klämdagar innan nyårsaftonsafton.

Jag har inget emot högtidsdagar eller festande av princip. Men det får ju va nån ordning.

Heheh, ba'förde tänker jag vara ledig på kungens födelsedag och sjunga in våren som vanligt. För att sedan ta igen min frånvaro genom att protestera mot arbetarnas högtidsdag genom att just arbeta. Jag hoppas att jag inte drar av larmet av misstag. Tänk om poliserna måste åka ifrån ett demonstrationståg bara för att ta hand om mig. Vilka kravaller det skulle kunna bli...

Inga kommentarer: