tisdag 10 april 2007

Ännu ett julbord lagt till handlingarna

Påskmiddag, vad är det, om inte ännu ett julbord? Plus möjligen ett tjog ägg eller två.

Jag tycker att vi ska skärpa upp reglerna för festmat här i Sverige. Jag är innerligt trött på att inte kunna gå på restaurang i december utan att behöva beställa julbord, och därtill boka bordet en månad i förväg. Att jag sedan får sill, potatis, nubbe, Janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, kål i alla längder och färger samt skinka och andra köttprodukter i rökt och krökt form.

Det enda som skiljer är att jag kan få lutfisk till jul, ägg till påsk och nypotatis till midsommar. Annars är det samma mat. Om och om igen. Dessutom ska det ätas mycket och ofta. Därefter ska vi klaga och säga hur dåligt det egentligen är att ploffa i sig alldeles för mycket mat i dessa fetmans tidevarv.

Och varför finns det ingen midsommarmust???

Jag tycker att det är dags att reglera matkulturen här i landet. Sådeså!

1 kommentar:

tord sa...

Som resident invandrare kan jag bara säga: "JA FÖR FAN!" och allmänt hålla med dig.