onsdag 11 april 2007

Sluta säg semester!

Se där! En allitererad rubrik. :)

Jag fick ett brev från min chef. Det är dags att planera sommarens semester. Vaddå semester?

Ordet semester härstammar från latin (lat.: sex sex; mensis månad) och betyder "sex månader", dvs ett halvår eller en termin om man vill vara akademisk. Det är alltså den tid då vi går i skolan. Så heter det på engelska, tyska, ryska och tillochmed på danska och norska. Men i Sverige betyder det den biten då vi INTE jobbar eller går i skolan. Vi har troligen förkortat "semesterferie" till "semester" och tyckt att det var bra. Ooops.

Jag har för mig att radioprogrammet Språket i P1 tog upp den här frågan för något år sedan. Det skulle vara intressant att höra det igen. Om någon vet vilket avsnitt det var, eller om texten finns på nätet, så ge mig en kommentar här.

Jag vet att det svenska språket ska ses som en levande organism på så sätt att det förändras med tiden och olika gruppers användande av det. Men jag tycker att det är utomordentligt puckat att envisas med att använda ett ord i motsatt betydelse bara för att alla andra gör det. Jag tänker hädanefter propagera för att använda ordet ferie istället.

Dagens visdomsord: Det är dumt att skjuta sig i foten bara för att alla andra gör det.

3 kommentarer:

tord sa...

Fan, Anton, du säger ju saker som jag har försökt övertyga folk om sedan jag flyttade till Sverige för 10 år sedan. Antigen är du otroligt vis eller så härmar du mig alldeles för mycket.

tord sa...

Du borde förövrigt anmäla dig som testpilot för nya prylar på http://testklubben.smartson.se/

Anton Ymer sa...

Åh, jag är vis. :)

Dessutom är jag redan medlem i testklubben, men jag har aldrig fått erbjudande om att testa något.