söndag 15 april 2007

Varför låser de in sig hela tiden?

Microsoft xbox 360. Låst, krypterad och instängd. Ingen ska kunna göra något med vår hårdvara utan att vi har godkänt, krypterat och signerat allt. På så sätt kan vi avgöra vad som är bra nog att publicera och så kan vi ta vilket pris vi vill för det.

Hmpf. Tänk om Microsoft istället gjort som LEGO gjorde med sin RCX (Mindstorms). Oj, någon har hackat vår hårdvara och reverse-engineerat (fint verb) koden och sedan skrivit en C och en Java-kompilator till den. Vad kul! Vi släpper alla specifikationer fria på nätet så kan de göra sina saker ännu bättre.

Sedan bildades afl (alt.fan.lego, nja den fanns väl iofs redan innan) och lugnet.com där folk kunde diskutera, byta idéer och lösa saker gemensamt. En kultur uppstod och riktiga gurus kunde utkristalliseras. När det sedan var dags för LEGO att göra nästa generation Mindstorms så tog de i hemlighet kontakt med fem av de mest namnkunniga Mindstormskonstruktörerna på nätet och bad dem hjälpa till. Resultatet blev Mindstorms NXT och det fanns ingen tvekan om att (minst) en sådan skulle införskaffas.

Sun släpper Javaplattformen fri och ger ut all källkod som open source. Ytterligare ett exempel på öppet tänkande. De har iofs ingen vidhängande hårdvara som jag kan köpa.

Tomtom tillverkade sin GPS med en linuxkärna i botten. Då tänkte man kanske inte riktigt på vad det innebar. Lite senare fick de erfara det och beslöt sig till sist för att släppa allt fritt som open source. Jag funderar helt klart på att investera i en sådan bara för att jag kan.

Tänk om Microsoft istället hade gjort sin xbox öppen, publicerat arkitekturen och släppt utvecklingsmiljöer fria för hobbyhackare (de kan fortfarande få kamma hem licenspengar från de stora distributionsbolagen). Då hade jag inte alls tvekat på att köpa mig en 360, eller två.

Som straff ska jag gå och köpa mig en Nintendo Wii istället. När de väl får tummen ur och levererar en till nedprioriterade Sverige i spel-u-landsområdet Europa. Inte för att Wii är ett dugg mer öppen än en 360, utan för att jag vill ha en. :o)

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Vi har haft ett (en?) Wii sedan julafton. Den är skoj. ;-)

Anton Ymer sa...

Vi var lite för fega för att skriva upp oss på bokningslistorna i oktober-november så det blev ingen för oss då. Nu säger de att de ska drälla in vilken månad som helst så jag kan lika gärna vänta. Jag har ändå inte tid att spela förrän till sommarlovet. Egentligen. :o)

Hans Persson sa...

Vi förhandsbokade inte heller, men vi lyckades knipa en överbliven förhandsbokning via LysKOM.