söndag 22 april 2007

Varningstriangeln ska inte bort!

Jag fick just reda på att man planerar på att ta bort varningstriangeln på mediciner. Anledningen tycks vara att man vill att patienten ska vara "ansvarig själv". Varningstriangeln tillkom någon gång på 70-talet som en varning om att den medicinen kunde verka nedsättande på omdömet och att man inte rekommenderade bland annat bilkörning i samband med intag. Notera orden kunde verka samt rekommenderade.

Nu finns det skrivna lappar i medicinförpackningarna och man uppmanas att själv läsa och förstå den texten, som inte sällan är skriven med mycket liten stil. Dessutom står det en hel del annat på lapparna. En tydlig röd triangel syns mycket bättre.

Tänk om man tänkte likadant i trafiken. Ta bort alla varningsmärken och skriv en liten lapp om vilka faror som kan ligga längs vägen. Vi skulle tillochmed kunna skicka med en sådan lapp i varje bil så kan vi påvisa handhavandefel om man skulle ha flugit av vägen vid något farthinder som man inte upptäckt.

Hur förenligt är det nollvisionen att ta bort varningstrianglar på medicinpaket? Det finns inga varningstrianglar på ölburkar eller spritflaskor och ändå kör folk rattonyktra. Där fungerar tydligen inte omdömet så bra. Många som åker dit för rattonykterhet gör det dessutom fler än en gång. Det skulle kanske inte skada med en varningstriangel på alkodrycker också.

När det gäller folk och bilkörning i allmänhet tycker jag att det är en sak som man tydligt kan peka på och det är att omdöme saknas i stor utsträckning. Att lägga ansvaret hos vanliga människor som kanske har nedsatt omdöme redan av värken är att skjuta samhället i foten och sedan skylla ifrån sig. Det här är ren och skär lättja i från läkemedelsindustrin. Dåligt!

Behåll varningstriangeln. Sätt även dit dem på alla produkter som innehåller alkohol och kräv att knarklangare ska ha dem på sina vita små påsar också.




Som ett litet sidospår kan jag nämna att vi var på bilferie i Danmark härom året. Eftersom man är i ett annat land med andra system för hur och var man sätter upp vägskyltar så lade vi extra kraft och koncentration på att hålla reda på vilken hastighetsbegränsning som gällde längs vägen. I Danmark har de, precis som i de flesta länder, skyltar som tydligt och klart anger högsta tillåtna hastighet. Det lustiga med Danmark är att de dessutom har skyltar som anger att den tidigare angivna hastighetsregleringen upphör, dvs nu är det slut på 60-sträckan. Jaha? Vilken hastighet är det som råder då? Dessutom har de skyltar som säger att nu kommer du in i en bye. Den skylten i sig betyder max 50. Sådana skyltar har vi börjat få i Sverige också. Även de lägger ansvaret på föraren (som visserligen hela tiden hade ansvaret för farthållningen) som förväntas veta att nu är det 50. Problemet är att en fyrkantig vit skylt, må så vara att den är rejält större än en fartskylt, syns betydligt sämre än en röd-orange med gul botten och tydliga svarta siffror som inte kan betyda något annat, även om man kommer från Guttlahuado och aldrig sett en byskylt. Dåligt vv.se!

1 kommentar:

tord sa...

När man har tagit körkort förväntas man veta bas-hastigheten (som i Sverige är 50 km/h i tätbyggt område och 70 km/h utanför tätbyggt område). En "60-upphör-skylt" betyder därför: "nu upphör speciella hastighetsbestämmelser att gälla, och bas-hastigheten gäller". Men det är klart; när man kommer till ett nytt land så är det ju svårare att veta vad bas-hastigheten är...

Förövrigt vet jag att bas-hastighet egentligen skall skrivas "bashastighet", men ett bindesträck kan ibland höja läsbarheten, så jag tillåter mig att bryta lite mot gällande skrivregler om det passar mig :-)