söndag 1 april 2007

Vi har en tysk ryss på besök

På arbetsplatsen där jag för tillfället är inhyrd har vi en kollega från Tyskland på besök. Det visade sig att han egentligen är ryss och kommer från en av de tre städer i Ryssland som jag faktiskt har besökt. Fast jag besökte staden i fråga på den tiden när det fortfarande var Sovjet.

Kollegan, som bor på hotell under vistelsen i Sverige, stannar här i en vecka och bor därmed hela helgen för sig själv på sina hyrda 12 kvadratmeter. Vi tyckte lite synd om honom så vi bjöd honom hem på lunch och tog sedan med honom på en liten sajtzing runt stan. Men vad tusan ska man visa en besökare då? Vandra runt centrum i vår lilla stad (den 5:e största i Sverige) tar ju bara 15 minuter. Sen då?

Jag lyckades hitta vägen till en liten höjd med en utsiktspunkt på så att vi kunde få en hyfsad vy över staden. Sen fick det bli en runda i bilen där man på utsökt guide-engelska berättar det lilla man kan om stadens kulturhistoria. Nåja. Han verkade lättad över att få säga tack och hej för dagen och sedan stillsamt ta sig tillbaka till hotellrummet. Jag undrar om vi tog i för mycket, eller om han bara kände sig påträngande.

Inga kommentarer: