tisdag 29 maj 2007

Vem fiser på patentet?

Min gamla bärbara dator håller på att förlora sitt bäst-före-datum så det är dags att börja fundera på en ersättare. Jag har emellertid ett litet problem. Jag klarar inte av att hantera en bärbar dator med pekplatta. Min tumme slår i pekplattan när jag skriver blanktecken (mellanslag) och vips flyttas insättningspunkten och man skriver någon helt annan stans i dokumentet. Det är oerhört frustrerande. Min nuvarande dator är en IBM (innan de såldes till Lenovo) och den är bestyckad med en styrpinne. Helt kalas!

Där tar det emeller tid tvärstopp. Det FINNS INGA bärbara datorer med styrpinnar längre. Varför det? Är det någon jumla uppfinnarmupp som sitter och fishåller på sin idé bara för att snika åt sig lite extra kosing? Jag blir så trött på alla dessa snikar som sitter och suger på sina patent istället för att släppa idéerna fria för att förbättra världen.

I Star Trek TNG berättar Picard att på 2400-talet (eller vadenuär) så finns inte penningsystemet kvar så som vi känner det idag. Istället återvinner man material och strävar efter att förbättra sig själv och mänskligheten i en gemensam insats. Är det någon som har en kryo-frys åt mig? Jag skulle kunna tänka mig att vänta på den tiden. Det är en utopi, jag vet, men jag kan väl få drömma. :o)

Inga kommentarer: