torsdag 28 juni 2007

3. Män som hatar kvinnor

Jag började läsa Luftslottet som sprängdes (Stieg Larsson) som följetong på DN's websida och fastnade för rollfigurerna och tänkte att det vore lika bra att läsa böckerna från början.

Sagt och gjort, jag köpte Män som hatar kvinnor och tyckte att bokens titel inte gav någon vidare förhoppning, men den hade ju fått god kritik så jag började läsa.

Nu har jag sträckläst i ett par dygn (jag är inte lika snabb som bokkritiker Persson) och lade nyss undan boken. Phew! Han hade god pli på orden, den gode Stieg.

Jag är lite ledsen över att boken var så explicit i vissa detaljer rörande de upplevelser som Lisbeth Salander får vara med om och senare de upplevelser som Mikael Blomkvist råkar ut för. Mest för att boken blir lite hemskare än jag hade hoppats att den skulle vara och därför kan jag inte tipsa alla om att läsa den. Alla mår nog inte bra av att läsa denna bok. Jag undrar lite smått om jag själv blivit så avtrubbad av C.S.I. och Criminal Minds att jag inte reagerar på det. Samtidigt känner jag att jag stundtals sitter och ältar det i huvudet. Nä, jag är nog inte helt avtrubbad än. Då skulle jag inte skriva det här.

För er som tål; Köp den och läs den.

Jag var tvungen att åka till butiken och köpa tvåan redan ikväll. Det är visserligen billigare att köpa den via nätet, men det var torsdag och jag hade inte hunnit få den hem till i morgon och det eländiga paketlevereringsverket i det här landet har ju stängt på lördagar så jag hade inte fått boken förrän på måndag. Nu kan jag genast sätta mig och läsa kapitel ett.

Där ser ni, förlaget; Det lönade sig i mitt fall att ni publicerade boken som följetong. Ni fick sålt fler böcker (minst mina två), och dessutom fick ni en recension på nätet. (om nu någon förtappad själ råkar hitta förbi här) :o)

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag tror att det är många som gör som du, antingen för att de gillar det de läser och vill börja från början eller helt enkelt för att de missar delar av följetongen.

Tord sa...

Du har övertygat mig att köpa boken...

Anonym sa...

Det som är bra med Stieg Larssons trilogi är att den hela tiden står på kvinnans sida. Böckerna är inga litterära mästerverk, men jag älskar honom för hans ställningstagande för jämlikhet och mot män som hatar kvinnor. För det finns massor med såna män där ute.
SCUM