torsdag 7 juni 2007

Play!

Wow!

Jag har varit på konsert. Play! a Video Game Symphony med Stockholms Kungliga Filharmoniker och Stockholms Musikgymnasium och Machinae Supremacy. Maffigt!

Redan efter första låten kände jag att det varit värt biljettpriset. Två låtar senare var hela dagen betald. Makalöst vackert.

Fast... Den nya spelmusiken är ju redan symfonisk. Spelmusiken går mer och mer åt att smälta samman med filmmusiken som sedan länge varit symfonisk. På sätt och vis är det bra, för dagens ungdom matas subliminalt med klassisk musik via spelen. Fast det blir inte så otroligt mycket bättre om man lyssnar på det med levande orkester.

De bästa numren under kvällen var arrangemangen av Super Mario och Zelda. De var skapade för små trånga ljudchip en gång i tiden. Nu måste de arrangeras om för full orkester och då blir det mycket maffigare och rejält roligare direkt. Allra roligast var Super Mario då hela slagverkssektionen fick plick-plocka sig trötta bland alla synkoper.

Final Fantasy i all ära. Visst är det makalöst mäktigt med full orkester, konserthusets 6000-pipiga orgel, en komplett kör och skorret från en uppsättning överdistade gitarrer. Men jag hade nog hellre sett (hört?) några av de mer finstämda låtarna som Aerith's theme (FF VII) och Zanarkand (FF X). Musiken från de tidiga Final Fantasy var ju också gjorda för någotsånär trånga ljudchip. Kanske de skulle må bra av att få lyftas fram i full glans.

Tro inte att jag på något sätt är missnöjd med konserten. Jag skulle gärna ha gått på den andra föreställningen samma dag om jag inte haft 20 mil att åka för att komma hem. Hmm, jag undrar om man kunde få Play! att komma till Louis de Geer i Norrköping istället (jagmenar också)... Det skulle vara trevligt. Då kan Lihkören och Linnéa vara med och förstärka stämningen på sångsidan. Det skulle onekligen vara riktigt trevligt.

Inga kommentarer: