söndag 1 juli 2007

4. Flickan som lekte med elden

Hej å hå. Är posten dum mot mig så läser jag en bok istället.

Del 2 av Stieg Larssons serie (hur många det nu blir efter hans olyckliga bortgång) böcker om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander.

Det påstås att det här ska vara en fristående del och jag kan väl i mångt och mycket hålla med om att den är fristående från den första, men den lämnar väldigt många frågetecken hopkrullade efter sig. Jag hoppas att de rätas ut i trean.

Jag har ju fuskläst lite ur trean från den följetong som DN.se serverar i kulturupplagan. Det som slog mig var att mycket av slutet på tvåan kommer igen, nästan ordagrant, i trean. Det är som om han klippt och klistrat för att få historien i trean att gå ihop, eller hålla ihop med vad som har hänt tidigare. Många avsnitt kändes som en ren de'ja vue.

Boken är såklart otroligt spännande och Larsson har god hand med orden. Den här boken är inte riktigt lika explicit i våldet och det tycker jag är mycket bättre. Den här boken rekommenderar jag till de flesta som tål iallafall lite verbalt blod.

Det jag inte gillar är slutet, dvs det slut som saknas. Det är för mig en kolossal cliffhanger in i trean. Nu måste jag ju läsa trean för att se hur det går. Det låter inte speciellt fristående för mig.
Dessutom blir jag tvingad att läsa en liten snutt om dagen via DN, för jag vill inte köpa den inbundna boken från bokhandeln. Inte för att den är dyrare, utan för att den är STÖRRE än en pocket. Jag vill ha mina böcker i samma storlek och får snällt vänta på att förlaget* släpper den. Fånigt. Visst, inbundna böcker är snyggare och kanske tåligare, men en pocket är så mycket händigare att ha med sig i hängmattan och ryggsäcken.

Kul att Paolo Roberto är med i boken. Se för tusan till att han är med om ni gör en filminspelning av böckerna! Han är en kaxig jävel. ;o)


* Det är visserligen ett annat förlag som ger ut pocketutgåvan, men det är Norstedts som sitter och fiser på licensen. :x(

Inga kommentarer: