tisdag 24 juli 2007

5. Svart cirkel

Jonas Moströms bok Svart Cirkel markerar att jag kommit halvvägs i min föresats att plöja igenom tio böcker i år. Med tanke på att jag redan kommit något hundratal sidor in i sista Harry Potter så lär det väl inte dröja innan bok sex hamnar här också. Men mer om den sen.

Svart Cirkel gav mig en lätt mankellkänsla. Huvudpersonen Axberg känns som en lönnfet polis som blir/blivit singel och har problem med sin självbild och rökningen. Är det så med poliser eller är det en bra schablonbild att använda när man skriver kriminalromaner?

Boken i sig var rätt förutsägbar och jag listade ut vem boven var rätt tidigt. Jag blev även irriterad på smådetaljer som jag skulle ha kollat upp om jag var polis. Det var tydligen inte helt uppenbart för sundsvallspolisen.

En sak som jag gillar är den att personer blir irrationella i pressade situationer. I många andra krimmare så är boven kall och beräknande hela tiden. Här gör de den ena blundern efter den andra och det känns mer realistiskt.

Boken är helt okej som sommarläsning i hängmattan.

Inga kommentarer: