söndag 1 juli 2007

Jag måste skratta...

Heheh, jag plockade just fram en ny bok ur högen med sommarlitteratur jag köpt på mig (som av någon outgrundlig anledning mest är kriminalromaner). Det råkade bli Jonas Moströms bok Svart Cirkel.

De första raderna jag läser säger så här: Egentligen var hon redan död. Hon dog för en vecka sedan när beskedet kom. Hon dog för tjugofyra år sedan när det hände. Det fruktansvärda...

Vänta lite... Det känner jag igen.

Var det inte en viss Lisbeth Salander som råkat ut för Allt det Onda.

Det är väl det som är grejen. Kriminalromaner är litteraturens dansbandsmusik*.

Nåja, jag ska väl inte bedöma boken på dess omslag, eller ens de två första meningarna. :o)

Nu ska jag läsa Jonas Moströms tre ackord.




* Det var jag som myntade uttrycket!

1 kommentar:

Tord sa...

Se mitt svar på din kommentar på vår blogg.