torsdag 5 juli 2007

noll sju noll sju noll sju

På lördag är det åter dags för ett spännande datum, 07.07.07.

I Lisabon ska de tydligen passa på, datumet i ära, att utse världens 7 nya underverk. Vad var det för fel på de gamla undrar man. Tja, de representerar ju antiken, så varför inte leta rätt på 7 nya som på något sätt representerar mer modern tid. Dessutom är det ju så att det bara är ett av de gamla underverken som finns kvar. Kolosser och hängande trädgårdar har alla gått under medan UFO-landningspyramiderna i Giza finns kvar.

Du får vara med och rösta. Jag har redan gjort det.

Jag vet inte om jag tycker att Stonhenge och statyerna på Påskön hör hemma i den församlingen. Antiken sträcker sig från 3.000 f.Kr till 500 e.Kr och det känns som om dessa tingestar hör hemma från en tid före detta, eller åtminstone samtida. På samma sätt bör man kunna stryka både Petra, Akropolis, Chichen Itza, Colosseum, Angkor och Kinesiska muren. De har liksom haft sin chans att bli antikens 7 underverk och de torskade redan då, så varför skulle de få en andra chans nu när inte ens pyramiderna i Giza får det, och de är ju redan underverk.

Kvar finns en hel del modernt krafs. Inte en chans att jag skulle rösta på Frihetsgudinnan i New York. Men jag förutsätter att det finns 300 miljoner amerikaner som glatt skulle göra det. Å andra sidan röstar jag gärna på Kristusstatyn i Rio de Janeiro som också är en staty och förmodligen lika 1900 som Frihetsgudinnan.

På det hela taget tycker jag att det är fel att rösta så här tidigt. Modern tid är ju inte slut än. Det är som att rösta fram 2007 års bästa poplåt redan i juli. Jag har ingen aning om vem som bestämde vilka de första 7 underverken skulle vara, men jag anser nog att vi bör vänta ett par tusen år till innan vi tar hänsyn till moderna verk.

När allt kommer omkring är det helt fel att rösta också. (Hejåhå va ja e neggo då) Titta bara på ESC och Melodifestivalen. Sekunden de införde telefonomröstning från folket så dog tävlingen. Att ingen annan upptäckte det förrän i år då The Ark snöplade bort sig begriper jag inte. När det finns en möjlighet att fuska så kommer människan att göra det, det ligger i människans natur. Därför kommer fel sju underverk att koras för att någon kommit på att massrösta för sitt alternativ. Det är lite som kommunism; Det ser bra ut i teorin, men funkar inte i praktiken.

Sådär. Har jag fått skriva av mig för en stund nu så jag kan återgå till jobbet måntro...?

Inga kommentarer: