måndag 27 augusti 2007

Vi har varit på bröllop

Stort grattis till brud och brudgum! Ni är vackrast av alla. Det har jag bevis på.

Jag var ombedd att fotografera litegrand på bröllopet och den därtill hörande festen. Blygsam som jag är tackade jag genast ja, med ett litet förbehåll. Min kamera borde ha blivit rengjord för ett bra tag sedan.

Jag har fotograferat lite vimmel förut och lärt mig att i vimmel så tar det någonstans mellan 15 och 30 sekunder att byta objektiv till kameran. Det är då alla bra bilder försvinner. Därför var jag klok den här gången och lånade in ett extra kamerahus av en otroligt schysst kompis (jo, jag stavar schysst med tre s, för det låter så). Då kunde jag ha en vidvinkelkamera och en tele. Perfa!

Inne i kyrkan var det lite skumt, men jag chansade på lite högre iso-tal och en monopod till telekameran. Jag ville inte gärna störa vigselceremonin med massor av blixtar så jag valde att avstå blixt så mycket som möjligt. Det var kanske inte så klokt. Där har jag lite att lära än. Många av bilderna blev lite suddigare än jag hade önskat, men jag fick ändå in ett par pärlor. Nästa gång ska jag nog ösa på med blixt. Jag får ta risken.

Bilderna från utsidan av kyrkan blev klart skarpare eftersom solen stod för trevlig upplättning.

Jag hoppas att brudparet ska bli glada för bilderna. Allt som allt blev det över tusen bilder under kvällen. Några får jag rensa bort direkt. När spänningen i nacken har släppt. Det kostar på att bära två stora kameror runt halsen en hel kväll. Men det hjälper inte att klaga... har jag hört. ;o)

Inga kommentarer: