torsdag 6 september 2007

Jag har dödat ett hopp...

Idag kom en liten flicka och knackade på dörren där hemma. Hon ville att vi skulle köpa jultidningar. Personligen tycker jag att det är lite svinigt av förlagen att lura ut ungar att nasa vid dörrarna på det där sättet. Det är illa nog att föräldrar skickar iväg ungarna för att tigga godis till Alla Helgons Halloween (eller vad man ska kalla den amerisvenskade versionen).

Vi hade redan beställt lite prylar från en kille som sålde för WWF (Världsnaturfonden), så jag tackade vänligt och artigt nej och väntade på en reaktion från tjejen. Då ser jag hur hoppet liksom dör i hennes ögon. Pengarna som hon skulle tjäna på att sälja jultidningar flög iväg och det var jag som hade jagat iväg dem. Jag borde skämmas. Vad ska man säga då. Jag sa något fånigt i stil med: Lycka till med försäljningen, hej då.

Skippa gärna räkningarna också om det är möjligt.Efteråt kändes det jättefånigt. Men jag kan ju inte gärna beställa en massa tidningar bara för att vara snäll mot barnen som lär sig att kränga saker vid dörren. Jag vill inte ha några jultidningar. Kan man med att sätta upp en lapp som säger; Inga Jultidningar tack! Ingen reklam heller! IKEA-katalogen tar vi emellertid gärna emot.

Inga kommentarer: