måndag 1 oktober 2007

Scoutläger

Vi har varit på scoutläger i helgen. Wow, vilken kick!

Jag åkte ut redan på fredagkvällen för att vara med och ställa iordning och sedan delta i en diskussionsgrupp. Min son kom efter på lördagmorgonen och anlände i ett strilande regn. Efter en halvtimmas lek upptäckte jag att han inte hade regnkläderna på sig. Jackan och tröjan var genomblöta och gossen var kall och frusen och ville hem. Vilken uppmärksam förälder man är.

Det blev till att byta om till torra kläder och se till att få upp humöret igen. Inga problem. På med regnjackan och ut på hajkspåret.

Det var flera som var blöta och frusna. Några av tälten hade blåst upp under natten och det hade regnat och runnit in. Blöta sovsäckar fick hängas på tork. Kläder fick bytas. Men trots detta var det ändå ganska gott humör på alla deltagare.

Framåt lunch klarnade det upp och vi fick tillochmed smaka på solsken ett tag. Med mat i magen och torra kläder kom allas humör upp på topp igen. Tälten hade fixats iordning och tätats till och torkats ur. Sovsäckarna var torra igen. Allt var bara bra. Kvällen avslutades med ett lägerbål som sig bör. Massor av lek och sång även om jag, med visst mått av gehör, inte kan förmå mig att klassa något av det som sång. För mig var det som att tugga på aluminiumfolie, dvs direkt plågsamt. Men då är jag å andra sidan uppfödd med the Real Group. Jag får ont i magen av Allsång på Skansen och har ångest flera veckor före min födelsedag, speciellt iår. Det finns stunder då jag avundas alla er som är tondöva.

Söndagsmorgonen bjöd också på några droppar regn, men inte alls i samma omfattning som lörgaden. De flesta var trötta efter gårdagen men deltog ändå med lust och iver i diverse stationsaktiviteter.

I bilen hem kände jag att helgen hade gått fort. Alldeles för fort. När jag kom hem och fått av mig mina leriga kängor slocknade jag i en fåtölj. Det var skönt. När jag vaknade hade jag scoutabstinens. Jag vill åka på läger igen. Helst idag. Men då vill jag ha en bättre regnjacka själv, och en sydväst så att jag inte får vatten i nacken igen.

Inga kommentarer: