söndag 18 november 2007

Morgana je t'aime - kom följ med mej häm

Jag och Jakob gick och såg Holgerspexets spex Arthur i vilken vi får följa Arthur, som på ålderns höst blivit någon sorts vapendragare, dvs han är den ende som kan dra svärd ur stenar och klippor så han får göra det till höger och vänster.

Förr om åren har jag också gått och sett Holgerspex. Dessa har inte varit roliga varför jag inte hade några högre förväntningar på Arthur. Fast efter 10 år på scen börjar Holger ta sig. Den här gången skrattade jag faktiskt. Vad har hänt då? Tja, de har börjat rimma sin dialog och det är ett plus i min smak. Rimmen var visserligen duktigt simpla på sina ställen, men rätt som det är glimrar det till.

Spexarna har fortfarande en del att lära. Det är mycket trams som händer på scen, dvs mycket trams som inte skulle behöva vara där. Nu var jag iochförsig på sista föreställningen och då kan man aldrig vara säker på vad som är ordinarie trams eller avslutningstrams.

Regin kan också få sig en känga. Vid många tillfällen var det märkligt nära pantomim. Skådespelare som mumlar och pysslar och man förväntas förstå vad de gör? Synd att rollerna inte riktigt höll i hela vägen ut för alla. Men skådis ska ändå ha en stor applåd för sättet att fånga upp den oändliga ström av rop som kom från publiken. Synd att publiken ENVISAS med att ropa "på tyska", trots att detta inte var roligt ens på 80-talet.

Sången var stundtals bra, men för det mesta nasal och spretig. Jag vet inte om ljudteknikerna soundcheckat bort sitt mellanregister, för det skrek ordentligt i mina öron. Intonationen från skådis hjälpte inte alltid.

Bandet var ruskigt bra, även om dirigenten mest såg ut att följa med i tempot som ändå spelades. Synd att det nästan uteslutande var Euroschlager eller rocklåtar på repertoiren. Jag hade gärna hört något lugnare eller klassiskt som omväxling. De ska ändå ha ett plus för medleyt på Europe-låtar.

Hmm, lite neggo kanske? Nä, det bara låter så. Arthur är ett helbra spex. Klart värt att se.

Discokula - hula hula! *rotflamotffggn*

Inga kommentarer: