onsdag 28 november 2007

Se nu vad ni har gjort!!!

Dumma dopare!

Det är cykel igen...
Doparna har stått på led i år. Den ena efter den andra har åkt dit och blåvägrat från början men ändå stått där skamset med gråt i blicken. Som om det inte skulle varit nog har även gamla synder börjat knacka på dörren för att komma ut. Cyklister som varit på topp i många år och som fortfarande är aktiva, kanske inte som cyklister, men väl som stallchefer. Nu talar de ut och bekänner sina synder.

T-Mobile finns inte mer. Iallafall inte som cykellag. Deutsche Telekom drog tillbaka sitt sponsoravtal igår och det kan vara dödsstöten för tysk proffscykel. Jättesynd. Jag hoppas att de som dopade sig tycker att det var värt risken. Risken att åka dit. Risken att svärta ner en fantastisk sport. Risken att sporten skulle bli så underminerad att den till slut rasar ihop som ett korthus och imploderar i ett rosa-cerise moln med ett T på.

Jag hoppas ändå att UCI kan få bukt med dopingen. T-Mobile kan väl ta och lägga sina nu insparade slantar på dopingforskning istället. Tillsammans med Phonak, Discovery och alla andra fegisföretag som sponsrat doping och sedan dragit sig tillbaka för att slippa skam.

I sommar är det OS igen. Hur många av dem kommer att åka dit och förneka doping och ändå ha preparat i ådrorna? Fler än hälften skulle jag gissa. Dåligt. Och ändå kommer sportsändningar alltid att prioriteras framför annat.

Så länge det går att fuska kommer människan att göra det. Det ligger i vår natur. Jag är inte ett dugg bättre. Det här bloginlägget skrev jag på arbetstid. Jag borde skämmas.

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Dagens dopingregler känns ungefär lika möjliga att upprätthålla som kopieringsskydd på digitalt material. Det är någonting man måste lära sig att leva med; det går inte att förhindra.

Mort sa...

Den avslutningen på blogginlägget var helt lysande. Tack för skrattet.