lördag 5 januari 2008

1. Isprinsessan

Camilla Läckberg

Årets första bok är genomläst och prickas av.

En strålande invecklad historia. Jag hade listat ut precis hur det gått till när jag kommit ganska exakt halvvägs genom boken och kände mej rätt nöjd med min slutledningsförmåga. Men Camilla var klurigare. Jag hade fel. Inte helt fel.

En klart kompetent författare som jag gärna läser mer av i framtiden. Camilla har ett trevligt språk och rör sej hemvant i miljöerna hon beskriver. Även om jag tycker att personerna i boken ibland beter sej väl irrationellt och rent av dumdristigt åt. Men det är ju inte författarens fel att andra människor bär sej dumt åt.

Dessutom får man sej till livs en hoper fina referenser från andra verk. Jag hittade en handfull. Hur många hittar du?

Klart läsvärd.

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Det är möjligt att jag nickade igenkännande åt några referenser när jag läste boken, men jag kommer inte ihåg några nu. Vilka hittade du?

Anton Ymer (pseudo) sa...

Det var nån referens från en TV-serie som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Sedan var det en ganska rak översättning av "What a difference a day make, 24 little hours" (s 202 i pocketutgåvan).

Jag minns inte alla lika klart, men jag nickade och log ungefär som du beskrev.