fredag 4 januari 2008

10. Ordförrådet

Johan Althoff & Robert Nyberg


En trevlig och lättläst bok som ger många, många, många exempel på ord och ordklasser till höger och vänster och mitten och lite till höger om mitten och straxt däremellan. Jag blev lite irriterad över alla listor av ord som rapades upp. Många av orden förekom dessutom i flera listor.

Med över tio år som aktiv spexmanusförfattare är jag kanske inte rätt målgrupp för den här boken. Jag känner redan till slutrim, assonans och allitteration. Jag känner till talesätt, citat, metaforer, liknelser och ironi. Jag vet vad synonymer är för nått, farför skulle jag annars kalla mej för antonymer och döpa min blogg till Tankar i svart-vitt?

Men det är ändå en bra bok. Den kan användas som uppslagsbok, men inte i den form av ordet uppslagsbok som betyder lexikon, utan den form som betyder nått i stil med; Nu behöver jag ett nytt uppslag. Slöbläddra runt i boken och välj ett kapitel och börja läs. Rätt snart har du nya idéer i skallen. Det funkar för mej iallafall. Glöm inte att läsa den först.

Inga kommentarer: