söndag 20 januari 2008

4. Från islossning till kungarike

Historien om Sverige av Herman Lindqvist.

Del 1: Från islossning till kungarike.

Jag var inte speciellt intresserad av historia när jag var yngre. Historia, religion och sammhällskunskap var tre ämnen som enligt min ringa mening kunde fara och flyga bort från svenska grundskolan. Jag hade iochförsig ganska lätt för mig i skolan. Matten och fysiken var så logiska att de gick att förstå och därmed behövde jag inte plugga. SO-ämnena däremot var bara plugga och det funkade inte med min hjärna.

Nu när hjärnan mognat (eller flummat till sig) i mogen ålder har mitt intresse för dessa ämnen blossat upp och det var med viss iver jag satte tänderna (eller snarare händerna) i första boken i serien om Hermans historia.

Boken är mycket trevlig och relativt lättläst, om man bortser från att den då och då hoppar fram och tillbaka i tiden, ibland flera tusen år. Det är som att se en Quentin Tarantino-film och helt plötsligt inse att, vänta lite nu, det där händer ju innan det som hände nyss.

Trots detta är det en intressant och vetgirighetsväckande bok. Det är skrämmande att få reda på att svenskarna (vikingarna) var så dåliga på att skriva ner sin historia att den senare har fått luskas ut genom att läsa islänningarnas eddor och historier.

Det är också kul att se hur många kängor nynazister får som de troligen inte har en aning om. Om de visste det skulle Herman förmodligen få leta rätt på Salman Rushdie och gömma sig med honom.

På slutet, när historien om Gustav Vasa börjar dra ihop sig, börjar det bli riktigt intressant och då tar boken slut. Därför slängde jag mig ganska direkt över del 2.

Betyg: Klart läsvärd.

Inga kommentarer: