söndag 20 januari 2008

5. Historien om Gustav Vasa och hans söner

Historien om Sverige av Herman Lindqvist.

Del 2: Historien om Gustav Vasa och hans söner (och döttrar)

Slutet av Hermans historia del 1 var så spännande och intressant att jag genast slängde mig på del 2 som handlar om, i stort sett, hela släkten Vasa.

Efter att ha läst boken funderar jag på om gamle I-Gurra egentligen var en speciellt sund man. Han verkade arg, tvär och bitter mest hela tiden. Han hade iochförsig tand- och ledvärk större delen av sitt liv och vem skulle inte bli bitter av det? Samtidigt ser man på hans söner och döttrar att de också var mer eller mindre galna till och från under sina levnadsdagar. Fascinerande öden.

Sen undrar man var i alla världen kom alla adelsmän ifrån? De nackas ju till både höger och vänster och mitt fram och snett bak åt sidan. Gärna en fem-sex stycken i taget. Det måste ju ha varit oerhört lönande att vara adelsman på den tiden om de tog så stora risker att vid minsta nyck från kungens sida bli avrättade mer eller mindre utan vettig orsak.

En annan sak som förbryllar mig är det ständiga rännandet från slott till slott över hela Sverige. De hade inga bilar ens knappt några ordentliga oxkärror att transportera sig med, ändå tycks de vara en här, en där inom endast några veckor. Jag har förstått av Hermans resonemang att största delen av de skatter som drogs in var in natura, så för att helt enkelt kunna nyttja allt kött och bröd innan det gick om intet, var de helt enkelt tvungna att flytta på sig.

På slutet av boken ägnar sig Herman nästan ett helt kapitel åt Gustav Vasas döttrar också. De var förvisso inte mer än taktiska spelbrickor i det europeiska maktspelet på den tiden, men med dagens jämställdhetsmått tycker man kanske att de skulle ha fått ta lite större plats.

Betyg: Magnetiskt tilldragande och ypperligt läsvärd.

Inga kommentarer: