torsdag 24 januari 2008

8. Bärnstenskikaren

Stora kudos till Philip Pullman för detta mästerverk. Philip skriver i efterordet till tredje delen att han stulit idéer från varenda bok han någonsin läst och det är väldigt uppmundrande för mig. Innan jag börjde läsa Guldkompassen så fick jag själv en vision av ett embryo till en idé som jag gått och funderat på och givit näring för att den skulle växa. Kanske kan trilogin om Guldkompassen någon gång ge min historia lite näring.

Jag har under läsandets gång känt av dessa likheter mellan den Mörka Materian och liknande böcker. Då tänker jag främst på Magician-serien av Raymond E. Feist och Spegelvärlden av Stephen R. Donaldson.

Jag imponeras av alla mycket stora filosofiska tankar bakom alla resonemang i böckerna. Att blanda vetenskap och religion och ställa skapelseberättelsen på tvärkant. Vad kom först, hönan eller hjulet? Likaså tankarna om vilka osynliga effekter en handling kan ha i en helt annan del av världen.

PP är dessutom duktig på att använda olika språk och knyta samman dem. Dessvärre tycker jag att den svenska översättningen är omständligt gjord. Vissa ord som ständigt återkommer har stört min läsrytm genom hela verket. Det är onödigt, tycker jag. Iallafall i en utgåva från 2007.

Jag tycker att Philip är otroligt duktig på att dölja det egentliga motivet genom att ge oändliga spridda ledtrådar här och där genom hela serien. Man får veta lite för mycket just då, men får sedan lite snålare med information så att när man sedan kommer fram till händelsen dit det leder blir man ändå glatt förvånad.

Nu ser jag fram emot att få se hur de klarar av att filmatisera alltihop. Detta måste jag även se på film. Men jag är ändå glad över att ha fått chansen att läsa böckerna först.

Inga kommentarer: