fredag 4 januari 2008

Målen avklarade!

Jag satte upp ett försiktigt mål med 'bara' tio böcker. Det har fungerat bra för mej. Jag läser inte en bok i veckan och känner inte att jag vill läsa fortare heller. Jag läste en artikel i DN* om en kirurg som gick in i väggen och sadlade om till föreläsare i optimism. Han läser en bok om dan och tycker att alla borde lära sej att snabbläsa. Men då försvinner väl glädjen i att läsa alla orden. Jag är rädd att jag tappar bort nyanser i språket om man bara inriktar sig på det övergripande innehållet i boken. Det vill inte jag.

Målet för 2008 blir tolv böcker. En bok i månaden låter som ett rimligt mål. Jag läser ju dessutom Studio, MusikerMagasinet, DigitalFoto, Game Reactor samt någon enstaka Kamera & Bild, Super Play, Level och min hustrus DN. För att inte tala om alla artiklar från wikipedia. Så jag får nog min beskärda del av bokstäver ändå.

Ska jag dela in böckerna i någon sorts kategori så vill jag nog att (minst) en ska vara en sk klassiker (där funderar jag på Anna Karenina), en ska vara en nobelpristagare (Doris Lessing ligger bra till just nu), jag ska börja beta av Herman Lindqvists historia om Sverige och jag ska läsa en sci-fi klassiker och jag tänker ta Hans Persson till hjälp där för att lista ut var jag ska börja. Då är en tredjedel av böckerna uppbokdade, resten får bli vad som ligger överst just då. Jag har ett par hyllmeter olästa böcker, men alla de står bredvid varandra. Om jag råkar riva ner dem någon dag kanske en av dem hamnar överst.



*) Söndags DN den 30 dec. Om DN:s ruttna sökmotor hade funkat så hade jag kunnat pejsta in en länk här också, men det sket sej. Blä till DN:s sökmotorimplementatörer!