torsdag 3 januari 2008

Nytt år

... nya bloggar

I år ska jag modernisera mitt språk genom att skriva mej, dej och sej, samt webb och
blogg. Dessutom ska jag bli vulgär och skriva pluss med två 's'. Tidigare har jag varit språkvårdsfascist och hävdat att man ska skriva och prata som man gjorde förr med starka böjningar och allt. Nu har jag gjort en kovändning (vänt vinden efter kohuden?) och
vill modernisera språket istället. Det är säkert Fredrik Lindströms fel alltihop.

Gnäll om ni vill, jag kommer att hänvisa till det här blogginlägget hädanefter.

4 kommentarer:

Mort sa...

*gnäll*

Anton Ymer (pseudo) sa...

Hehehe, det dröjde inte många minuter innan någon hörde av sej.

Jag hänvisar till blogginlägget (enligt varningen) och hävdar att språket kan bli lättare att hantera om man skriver det som det låter. Man tappar förvisso mycket av språkets historia genom att förenkla skriftspråket efter talspråket.

Hans Persson sa...

Jag skriver inte "mej", men däremot "webb" och för den delen "mejl" och "sajt". En personlig stavningsreform är aldrig fel.

Wyrd_sister sa...

Jag gillar't inte!