måndag 10 mars 2008

10. Eragon

Jag hade andra saker att ta hand om i helgen så det blev inget bokkollo för mig. Men jag lyckades förkovra mig i böckernas värld rätt bra ändå.

Jag läste första delen av Christopher Paolinis trilogi om Eragon. Därefter såg jag filmen.

Boken:
För att vara skriven av en 15-åring (när han började) så är den riktigt bra. Jämför man med Tolkien så står den sig slätt och ter sig rätt banal och tonårsaktig. Ser man den som en fantasybok för undomar så är den fantastisk. Har man läst lite fantasy tidigare så ser man tydligt att Christopher har lånat lite här och lite där, men det är absolut inget fel med det.

Den handlar om bondpojken Eragon som får en drake och tvingas ge sig ut på äventyr mot sin vilja och på vägen finner han både fiender, vänner och kärlek, även om den sista biten inte är riktigt tydligt markerad i första boken.

Filmen:
Den handlar om bondpojken Eragon som får en drake och tvingas ge sig ut på äventyr mot sin vilja och på vägen finner han action och ingen handling alls. Filmen suger. Jag tror inte att jag hade tyckt bättre om den om jag sett filmen innan jag läst boken. Frågan är om jag ens brytt mig om att läsa boken efter att ha sett filmen.

Filmen har några av bokens figurer med i handlingen men i övrigt är det en helt annan berättelse. Den följer inte boken alls i min mening. Det starka bandet som byggs upp mellan Eragon och draken existerar inte. Bandet mellan Eragon och Brom finns inte heller. Alla städer och byar som de besöker i boken är också borta, kvar finns en flyttkartong till fängelseborg där de befriar Ayra, som inte alls är en alv i filmen. Jag undrar hur de ska förklara det i nästa film.

Bakgrunden till historien kommer helt bort i filmen. Det bara händer en massa saker helt utan motivering. Jag förstår att man inte kan filma varenda del av en 550 sidor lång bok utan att skära lite. Men det här är löjligt.

Läs boken
Bränn filmen

Inga kommentarer: