onsdag 12 mars 2008

11. Roseanna

Första boken i boxen om Martin Beck av Sjöwall-Wahlöö.

Jag tänkte göra som med Eragon att jag först läste boken och sedan såg filmen, men det visade sig att jag lånat ut filmen så det blev tji. Jag har visserligen redan sett filmen ett par gånger, men det skulle vara kul att se den direkt medan jag har boken klar i minnet.

Boken är ganska kort. Det beror kanske på att jag vant mig vid att läsa 5-800-sidiga fantasyböcker och helst i serier om tre till tio stycken. Roseanna är bara 195 sidor, men det är mycket trevligt skrivna sidor. Som jag minns filmen så följer den boken ruskigt bra. Ibland undrar jag om boken blivit skriven efter filmatiseringen.

Boken handlar så klart om Martin Beck. Den här gången muddrar de fram ett lik ur båt-laxtrappan i Borensberg. Det finns till en början inga som helst spår efter vare sig offret eller förövaren (om man bortser från själva liket). Efter hand börjar historien räta ut sig och på slutet är det rätt rafflande, minst sagt.

Läs boken
Se filmen

Inga kommentarer: