söndag 30 mars 2008

Ryssfemman

Nu ska vi dopa oss i klassisk litteratur. Det är Lev "Leo" Tolstojs roman Anna Karenina som tas upp av programmet Biblioteket i radions P1 (mån kl 14). Under fem veckor ska de läsa närmare 900 sidor rysk 1800-talslitteratur. Det blir inte omöjligt.

I studion sitter Elsie Johansson, Jonas Hassen Khemiri och Aase Berg och diskuterar innehållet och svarar på frågor från lyssnarna.

Nu är det kanske inte alla som har tid att sitta och lyssna på radion under bästa arbetstid och inte har de vett nog hos SR att podcasta programmet heller. Men det är tur att 30-dagarsarkivet finns. Jag kan när som helst (inom 30 dagar) sätta mig och strömma hem programmet från arkivet, under förutsättning att jag har internätsnöre förstås.

Jag har satt upp som mål för årets läsande att klara av en klassiker och Anna Karenina var just den klassiker som jag hade sett ut för uppgiften. Det passar ju utmärkt att få hjälp med läsandet då. Det här ska bli intressant.

Häng på vettja!

Inga kommentarer: