tisdag 6 maj 2008

Jonathan Coulton

Jag hittade, genom en pod-sändning som jag prenumererar på, en rätt skön snubbe. Han sa upp sig från sitt arbete i samband med att hans första barn föddes. Sedan började han skriva musik och publicerade sig på nätet. Klart skön stil.

Jag gillar hans sci-fi-texter med lite ödesmättad ironi iblandad. Det är som Blade Runner rätt igenom. Drömmer robotar om elektriska får?

Favoriter så här långt är:
- Skullcrusher Mountain (en galen vetenskapsman som kidnappar sin kärlek och förstör jorden)
- The future soon (om en kärlekskrank nörd som drömmer om framtidens möjligheter)
- Flickr (med inspiration från bilder han hittat på Flickr)
- I crush everything (lite Cthulhu-känsla över den?)

Det finns även en sida med fler lyssningsförslag.

Lyssna, ladda hem gratis. Köp musiken om ni gillar honom så får han råd att göra mer galen musik åt oss.

1 kommentar:

Wyrd_sister sa...

Jag antar att du redan hört hanses bedrövligt vackka version av Alanis "You ought to know"? Den satt jag och suckade över härom hösten tror jag det var.