torsdag 29 maj 2008

Trång sektor

Jag har identifierat en trång sektor. Mitt minne. Eller kanske snarare en trög sektor.

Jag är en klurig person som helt i onödan kan gå till extrema nivåer bara för att följa en regel. Det har väl något med min perfektionistiska åderlåtlighet att göra. Jag bara måste.

En sådan sak är lösenord. Undersökningar visar, gång efter annan, att det vanligaste lösenordet är samma som kontonamnet. Därefter kommer, i någon ordning, namnet på hunden, båten, bilen, älskarinnan, barnen, sekreteraren, katten eller hustrun. Med andra ord; Med lite social kunskap om personen ifråga kan man lätt gissa dennes lösenord. Därför bör man ha ett mer svårgissat lösenord.

Så, då tar man ett slumpvis valt ord ur ordlistan. Nå, då tar crackarna helt enkelt och provar alla ord från ordlistan, inklusive alla möjliga böjningar och med s1ffr0r ut3ytt4 l1te här och var. Nåja, om man istället tar två vitt skilda ord och sätter samman och gärna felstavar och byter in siffror, konstiga tecken och sluMpvist infOgade verSaleR så blir det svårgissat. En kvart eller så.

Slutligen. Leta reda på en dikt eller en låttext som man gillar (och kommer ihåg) och sedan ta initialbokstäverna från någon mening i denna samt modifiera dessa med tecken och siffror.

Jättesvårt att gissa... Åtminstone just nu. Men om 10 år finns kanske alla låttexter och dikter tillgängliga i bibliotekslistor fritt för alla bovar att tanka hem. De flesta låttexterna finns redan.

Sedan kommer den tröga sektorn in i bilden. Hjärnan är (uppenbarligen) inte till för att komma ihåg. Repetition är kunskapens moder. De lösenord som inte dagligen används dammar igen och försvinner. Jag har över hundra lösenord som jag ska komma ihåg. Lösenord som jag inte använder mer än kanske någon enstaka gång per år. Enda sättet för mig är att skriva upp dem någonstans. Och vips är säkerheten borta igen. Doh!

Don't underestimate the power of the mänskliga faktorn.

Inga kommentarer: