fredag 13 juni 2008

Dagens "smarta" irritation

Jag har tidigare skrivit om "smarta" saker som irriterar mig. Med det menar jag; saker som någon annan tyckte var så smart så att de införde det i sin programvara eller pryl till bakdel (o-fördel) för den gamla mer exakta, men kanske något mer arbetsamma, metoden.

Jag kommer att införa en serie irritationsbloggar, mest för att skriva av mig min irritation.

Dagens irritation finns i Microsofts hantering av text. När jag ska markera text i ett dokument som jag håller på att skriva, som exempel det här blogginlägget, så markerar den snällt bokstav för bokstav. Till dess att jag markerat ett helt ord. Minsta lilla mikrometer in på nästa ord gör att hela det ordet plus blanktecknet efter blir markerat. Bövla puckon!

Snälla, kan man slå av den funktionen?

Jag vet att jag är perfektionist och jag vet exakt vilka bokstäver jag vill ha markerade. Jag vill inte alltid ha hela ord markerade och jag vill aldrig ha blanktecknet (vitspejsen) efter markerat.

Låt mig få markera text på det gamla omständiga sättet, tecken för tecken. Ge mig precision, för bövelen.

Inga kommentarer: