fredag 13 juni 2008

Dags att förbjuda onödiga semesterresor

Det går att fira semester i Sverige. Man behöver inte åka utomlands. Man behöver inte flyga.

I Turkiet sprids nu en otrevlig blödarsjuka med hjälp av fästingar. I Sverige har vi sedan länge haft TBE att oroa oss för. Dessutom har vi sorkfebern. Det varmare och fuktigare klimatet gör att fler och fler sjukdomar sprider sig och vandrar norrut. Det är samma som "hitåt", dvs illa.

En bidragande orsak till höstsnuvorna är att vi alla varit på semester på olika ställen i världen och dragit på oss onödigt snor som vi sedan glatt hostar på varandra när skolan börjar.

Mycket av det här skulle vi slippa om folk bara läte bli att fladdra omkring på jordytan överallt. Då skulle vi dessutom dra ner på flygandet vilket är en stor bov i anledningen till att klimatet blivit varmare och fuktigare.

Nu kanske ni tror att jag är en stor germofob (person med bacillskräck) och livrädd för minsta snuva, men sådan känner jag mig inte. Jag är däremot en stor avogiker (person som kraftfullt tar avstånd från) till onödigt. Onödigt behövs inte. Det liksom ingår i ordet. Så sluta då!


(notera mitt insmugna konjunktiv)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt! Äntligen någon som vågar säga "obekväma" sanningar! Jag har inte heller bacillskräck, men varför ränna jorden runt på jakt efter s.k. upplevelser och på köpet bidra till ökad miljöförstöring och sprida en massa bakterier världen runt? Vem blir bättre av en resa till "exotiska" länder, när vårt eget hemland har så mycket att bjuda på? Hälsningar från en som också ifrågasätter onödigt rännande jorden runt!

Anonym sa...

"Onödiga semesterresor" säger Du. Jag tillhör en av dem som på grund av fattigdomen i Sverige aldrig har kunnat ha semester värd namnet, trots att jag nu är 57 år gammal, medan andra reser fritt och har flera mestrar om året. Det är en klassfråga! -Ge åt dem som ingenting har ch tag från dem som har alldeles för mycket!

Anton Ymer (pseudo) sa...

Ja, det säger jag. Jag har förvisso alldeles nyligen bilat till Danmark och tillbaka, men någon solsemester har jag aldrig varit på (mer än till Mellbystrand). Nu har jag inte 57 år att stoltsera med men jag har passerat hälften med god marginal.

Du har rätt. Visst är det en klassfråga. Det mesta som rör växthuseffekten är en klassfråga.

Vilka åker på semester?
Vilka har en SUV?
Vilka har en motorbåt?
Vilka har ett eget flygplan?
Vilka har en extra sportbil i garaget (fast bara över vintern)?

Vilka är mest ointresserade av att ta tag i klimatfrågan?

Och innan vi västerlänningar tar oss i kragen kommer inga indier eller kineser att vilja lägga några fingrar emellan för att stoppa växthusgastillskottet.