måndag 7 juli 2008

25. 13 dygn i rymden...

... efter 14 år på jorden. Det är Crister Fuglesangs dagboksberättelse om hur det var att följa med Discovery upp till ISS strax före jul 2006. Man får små fina detaljer berättat om vad som hände och hur tio personer (flera olika nationaliteter) levde nästan två veckor i en plåtburk.

Det är kanske ingen sträckläsarroman för vem som helst, men för mig som är rymdtokig var det definitivt sträckläsning. Men då följde jag å andra sidan Nasas rymdprogram redan från STS-114 något år innan Christer fick flyga.

Boken är lättsamt skriven och man får följa med från tiden då Christer partikelforskade på Cern i Schweitz, där han fick tipset om att Esa sökte astronauter. Vi får följa den utdraget långa väntan på svar, hans olika studsar mellan Frankrike, Tyskland och Ryssland. Den plågsamma utbildningen i Ryssland var ett speciellt intressant kapitel eftersom jag själv läst ryska och varit i både S:t Petersburg och Moskva (samt Rjazan). Jag försökte sätta mig själv in i hur det skulle ha varit för mig. Men jag ligger dessvärre lite ur fas för att bli astronaut. Tiden har liksom sprungit ifrån mig. Fast jag skulle så klart bli apbra.

Läs boken, den är klart läsvärd även för vanliga människor.




Ni som har läst bloggen tidigare vet att jag även rapporterat om de följande utbyggnaderna av ISS även sedan dess.

Nu ser vi närmast fram emot STS-125, som till omväxling inte ska flyga till ISS utan istället leka service med Hubble. De ska starta den 8 oktober om allt går enligt planerna.

Om de någon gång gör ett rymdteleskop med stereo-seende så bara måste de döpa det till Dubble. Tänk er tymdtelesopen Hubble och Dubble. Kapten Bäckdahl skulle bli så glad.

Inga kommentarer: