söndag 27 juli 2008

26. Det slutna rummet

Om ni läst mina senaste blogginlägg flitigt vet ni redan att jag läst den här boken. Jag tog med mig 6 böcker på semestern och lyckades läsa 4 av dem. Dessutom råkade jag köpa 15 böcker till. Det var inte mitt fel att vi åkte förbi en bok-outlet. :o)

Sjöwall-Wahlöö har slagit till igen. Det slutna rummet är den hittils roligaste boken att läsa. Den är hysteriskt dråplig ibland och jag kom på mig själv med att sitta och gapflabba lite då och då. Roligast var nog ett polisiärt ingripande i en lägenhet som slutade i total kaos.

Den här gången hittar de en fossil, dvs en person som legat död ett par månader i ett rum som var stängt och låst på alla sätt och vis. Det enda märkliga var att han blivit skjuten.

Samtidigt får de reda ut ett bankrån som spårat lite mer snett än planerat och en person fått ett skott i pannan.

De löser det ena av brotten men sätter dit fel person för det andra. Den verkliga mördaren går fri. Martin Beck blir inte befordrad till byrådirektör.

Det är en väldigt rolig bok, iallafall om man läst de övriga och känner igen de olika huvudpersonernas beteendemöster. Köp den och läs den.

Inga kommentarer: