onsdag 23 juli 2008

Hur stor är sannolikheten???

Jag sitter och läser Det slutna rummet, en bok i Sjöwall-Wahlöös serie om Martin Beck när jag helt plötsligt springer på ordet lapidarisk. Eftersom jag aldrig någonsin, på 40 år, stött på ordet visar jag boken för min hustru som sitter vid sidan om och läser I sällskap med språket av Catharina Grünbaum. Två minuter senare hittar hon exakt samma ord i den boken. Vi satt som två fågelholkar med varsin tappad haka.

Hur stor är sannolikheten att man hittar samma ord i två olika böcker i stort sett samtidigt (om ordet har samma ordfrekvens som lapidarisk vill säga)? Inte jättestor om jag får gissa.



FYI: lapidarisk betyder kortfattad, kärnfull, ordknapp, korthuggen, lakonisk

Det slutna rummet, pocketutgåvan s 169.
I sällskap med språket, pocketutgåva s 53.

1 kommentar:

David Hall sa...

Grünbaums bok har ju jag i bokhyllan så jag kan nu meddela att "lapidarisk" återfinns på sidan 55 i den inbundna upplagan.