fredag 1 augusti 2008

I Stockholm på konsert


John Williams filmmusik. Hur bra som helst. Jag tog tåget upp till Stockholm för en dags flanerande i värsta pride-yra. Varmt och skönt. Framåt kvällen spankulerade jag mig till Filadelfiakyrkan vid S:t Eriksplan där Kungliga Filharmonikerna spelade John Williams filmmusik under ledning av Arnie Roth (som jag träffat på förut).

Orvar Sävström var konfrencier och drog en hel bunt roliga skämt om Williams och om filmer i allmänhet. Visste ni att "Williams har vunnit hela 5 Oscarsstatyetter för sin filmmusik", "han har blivit nominerad inte mindre än 45 gånger", "med tanke på de 40 gånger han inte vunnit borde han vara filmhistoriens största looser". (väldigt ungefärliga citat)

Vidare kallade han Jurassic Park för "digitaleffekternas Borta med vinden".

Inför Princess Leia's theme berättade Orvar att Leia var sjuttiotalsnördarnas största kärlek trots att hon "var klädd i lucianattlinne och hade kanelbullar på huvudet". Leia var först Lukes stora kärlek men sedan visade det sig att de var syskon men det gjorde inte så mycket för då fick hon skurkhjälten Han Solo istället. "Luke fick nöja sig med två robotar och tre spöken."

Konserten var helt underbar. Jag satt med gåshud hela kvällen och njöt. Allra bäst var violinsolot i slutet på Princess Leia's theme, även om sluttonen svajade lite. Magiskt bra. Jag har haft blandade williamsmedleyn i huvudet ända sedan dess och längtar inte bort dem än.

Nu vill jag gå på en Danny Elfman-konsert också. Snälla fixa!

Inga kommentarer: