tisdag 16 september 2008

Plugga på distans

Jag har börjat plugga på distans. Jag ska läsa 7.5 hp Digital Bildbehandling (med Photoshop) på Högskolan i Jönskvarna.

Det är som sagt en distanskurs så jag får tanka hem ett antal videolektioner som jag tittar på i lugn och ro där hemma. Sedan får jag rota i mitt fotoarkiv efter roliga bilder att leka med för att sedan skicka in som laborationsuppgifter. Helskoj.

Det är lite tråkigt i början. Jag har lekt många år med Photoshop så det kan jag ganska bra, men eftersom kursen är upplagd även för nybörjare finns det en hel del grundläggande detaljer att gå igenom i början. Första lektionen var att lära sig lite om programmet och det kändes lite som 85 minuter känn efter med tungan var dina tänder sitter. Jag vet det redan, lixom.

Men jag är övertygad om att det blir bättre om en stund. Det blir en lektion i veckan och eftersom jag var i Kroatien en vecka har jag redan kommit efter så det blir gott att få spurta förbi de första lektionerna.

Jag hittade Photoshop Express på webben. Koolt, nu kan jag göra lite bejsikstuff utan att behöva gå hem till min PS-PC. Soft!


före:


efter:

1 kommentar:

Hans Persson sa...

Precis en sån kurs skulle jag också behöva, fast helst för Gimp så att jag har nytta av den också.