onsdag 17 december 2008

Veckans bild (bonus) Ceci n'est pas une pomme.



Jag blev så inspirerad av ett barnprogram idag att jag var tvungen att göra om ännu ett konstverk. Den här gången får ni gissa vad det är. Ledtråd: det är inte en pipa.

Första rätta svaret får en virtuell internet-poäng att lägga på hög.

(Min hustru får inte gissa, för hon har redan gissat rätt)
[Red: Ni andra behöver inte heller gissa för Albert har redan gissat rätt. Läs kommentarerna istället.]

[105mm, f 16, 1/60 s, iso 200]

4 kommentarer:

Albert sa...

Le fils de l'homme, ju.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Korrekt. Le fils de l'homme (the son of man) av Rene Magritte (1898-1967). 1 ip till Albert.

Magritte var belgisk surrealist och målare. (en avbildning av) Originalet kan man hitta här.

Bilden jag tittade på när gjorde min bild var beskuren så jag såg inte händerna och muren. Därför saknas muren på min bild. Jag tog mig friheten att byta ut den rundade hatten eftersom den inte syntes bakom det stora äpplet. Hatten är en betydande del i mycket av Magrittes konst så jag ville helst ha med den, även om det blev fel sorts hatt.

Om man tror på reinkarnation så skulle Magritte vara en bra kandidat för mig. Han dog nämligen dagen innan jag föddes.

tord sa...

If I may, sir

Mialiten sa...

lol