onsdag 14 januari 2009

2009-03: August Strindberg - Hemsöborna


Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen.

De flesta har nog läst eller hört den raden förr. Jag hade det iallafall. Nu har jag läst även resten av boken. Den är både spännande och intressant. Jag vet inte om den finns i "översättning" till modern svenska. Den utgåva jag läste var rejält gammalsvensk vilket gav mig sköna stunder med språket. Jag tycker om dialekter, talspråk och inte helt aktuella uttryck.

Boken handlar om bönderna på Hemsö som får en ny dräng i form av Carlsson. Nu så här i efterhand vet jag inte om Carlsson någonsin nämns vid förnamn. Alla de andra (bönder och drängar) har förnamn endast frun i huset, madame Flod, och finare herrar som professorn och prosten nämns vid efternamn.

Herrn i huset är död sedan flera år och sonen Gusten, som senare ska ärva gården, är inte helt torr bakom öronen än. Men han gillar inte Carlsson för det. Carlsson, som tidigare i livet sysslat med lite av varje, har plockat upp en hel del kunskap på vägen och får snart skjuts på gården, såpass att madame Flod börjar intressera sig. Det blir inte bättre än att gamla fru Flod och Carlsson bestämmer sig för att ro i samma båt. Resten får ni läsa själva.

Inga kommentarer: