måndag 19 januari 2009

Om säkra lösenord

Det talas mycket om att man via telefon väldigt lätt lurar vanligt folk att berätta sina lösenord. Det skrivs även mycket om att vanligt folk ofta använder för dåliga (lättgissade) lösenord. Men hur lätt är det att göra ett svårt lösenord?

Idag finns det tjänster på nätet som "beräknar" hur svårknäckt ditt lösenord är. Jättebra!!!

Inte.

För vem tillhandahåller den tjänsten? Och vad gör de med alla sparade lösenord som de fångat in?

Om jag vore ryska maffian skulle jag tillhandahålla massor med såna smarta tjänster. Spara alla dina lösenord hos mig! Jag håller dem säkra åt dig. Jag lovar.

Så alla ni som läser detta. Lita inte på nätet. Lämna aldrig ut dina lösenord till någon, varken på nätet eller över telefonen eller i direktkontakt med kompisar på gatan (du kan få vinterkräxjukan). Nej, skicka istället alla dina lösenord till mig så ska jag hålla ordning på dem åt dig.

2 kommentarer:

Broder J sa...

Ok, ska man kryptera det, skriva ut det på papper, lägga det i ett kuvert som jag plomberar med lack och lägger i ett folieinklätt ytterkuvert och skickar med Assurerad post? Eller räcker det om jag faxar över det? :-)

Anton Ymer (pseudo) sa...

Nej, det räcker om du gör en lättare kryptering, som att skriva lösenordet baklänges, och sedan skriva in det som en kommentar till det här blogginlägget.