torsdag 19 mars 2009

10 saker...

... du inte ska säga till en (natur-) fotograf... (av Paul Burwell)


För er som inte orkar följa länken, eller inte orkar läsa det på engelska så gör jag en fritt tolkad översättning till svenska. Jag översätter bara rubrikerna, vill ni ha kommentarerna får ni läsa på engelska eller be mig väldigt snällt så översätter jag resten också.

10. Kan du fota mitt bröllop?

9. Varför kan jag inte ta såna bilder med min mobilkamera?

8. Digitalt är väl okej, men det har inte samma kvalitet som film.

7. Den bilden skulle vara fantastisk som en målning.
(övs. anm. jag undrar om de som säger målning (painting) egentligen menar uppförstorat till en taval, dvs inramad)

6. Den bilden ser ut att behöva lite uppskärpning.

5. Har du photoshoppat det där?

4. Du hade tur som var på rätt plats vid rätt tidpunkt.

3. Hur många megapixlar har din kamera?

2. Det där är en riktigt bra ögonblicksbild.
(övs. anm. har ni ett bättre ord för snapshot?)

1. Du måste ha en riktigt bra kamera.
(övs. anm. nice är väl mer som trevlig, men vi säger nog hellre bra på svenska)

1 kommentar:

Hans Lundgren sa...

Man får inte ta sådana där kommentarer för hårt. I min bransch är det också vanligt. Alla människor äger en kamera och ser inte nödvändigtvis skillnad på en amatörbild och en bild tagen av en professionell fotograf. Eller en tillfällighetsbild och en som det tagit dagar, veckor eller år av förberedelser att få till.

I musikbranschen vimlar det av amatörer och alla människor har en relation till musik. Det är inte lätt att höra och förstå skillnaden mellan ett spontant framförande av en amatör och ett som kräver professionell ledning och år av utbildning och förberedelser.

En episod jag minns var när en god vän till mig, som då var lektor i sång på Kungliga Musikhögskolan och professionell sångare, framträdde vid en körfest och sjöng och en entusiastisk körsångare, då själv på väg mot en yrkeskarriär som sångare, gick fram till henne efter framträdandet och uttryckte sin beundran med orden: ”Fantastiskt! Du borde ägna dig åt sång!”

Sen måste vi också erkänna att det finns gott om amatörmusiker (och amatörfotografer) som presterar konst på samma nivå som professionella.