lördag 18 april 2009

2009-08: Digital fotografi, andra delen - Scott Kelby

Scott Kelby är "the Photoshop Insider guy". Han är en av de tre som gör podsändningen Photoshop User TV och han har en gedigen lista över böcker som han skrivit.

En av böckerna heter Digital Fotografi - vilket är en märkligt direkt översättning av the Digital Photography Book. Enligt informationen på sidan 3 heter boken egentligen Digitalfotografi, men de har glömt ett bindestreck på framsidan av boken.

Det här är andra delen i bokserien och den heter andra delen. Den här delen, i relation till den första, riktar sig lite mer till avancerade fotografer. Scott beskriver vilken utrustning man behöver för att göra lite läckrare foton än vad grannen klarar av med sin pocketkamera. Han går igenom hur man använder blixt, framförallt off camera*-blixt. Därefter går han igenom vad man behöver för att bygga sin första lilla fotostudio hemma i vardagsrummet för att på ett naturligt sätt sedan komma till porträttfotografering.

Övriga saker som tas upp i boken är; naturfoto, bröllop, resor och makrofotografering.

Jag har tidigare läst flera andra böcker i ämnet och dessutom lagt ett antal hundra timmar på att surfa runt på olika fotograferings-tips-sajter på nätet så boken gav inte mig så mycket. Det fanns en del bra tips på bröllopssidorna som jag kunde ha haft en hel del nytta av för ett par år sedan då jag fotograferade ett bröllop. Men det är lite sent att lära sig det nu. Iallafall för det bröllopet. Förhoppningsvis får jag tillfälle att bevista fler bröllop i framtiden.

För dig som inte har så mycket professionell fototeknik i bakfickan är det här en utmärkt bra bok att lägga vantarna på. Du kan säkert hitta den i paket med del ett också, om du inte redan har den.


* Det finns ingen riktigt bra och klatchig svensk översättning på det uttrycket. Off camera betyder att man flyttat blixten en bit från kameran, men från-kameran-blixt fungerar inte som uttryck på svenska. Kom gärna med ett förslag.

2 kommentarer:

tord sa...

Att skriva ett sammansatt, radbrutet ord utan bindestreck är tillåtet om ordet finns utanför löpande text, t.ex. vid bok- eller CD-omslag, reklamskylt eller företagslogotyper. Extremfallet torde vara Ordning & redas logotyp. Huruvida Kelbys bok är ett lyckat exempel ska jag låta vara osagt.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Förvisso, och i de flesta fall brukar jag godkänna det. Men i det här fallet känns det helt fel. Digital fotografi känns som ett korrekt uttryck, men något gnager i hjärnbarken och säger att det är fel. Därför gnällde jag.

I övrigt är boken bra, även om jag redan kunde allt. *ser överlägsen ut* ;o)