lördag 18 april 2009

2009-10: Somliga linor brister - Varg Gyllander

Den här boken vann jag av Hans och den läste jag som påskekrim.

Boken handlar om en kriminaltekniker (en sån som jobbar på CSI) som på samma sätt som i TV löser hela mordgåtan själv eftersom poliserna på mordroteln är inkompetenta eller arroganta.

Morden, för det blir mer än ett, har en gemensam nämnare. De mördade har alla någon sorts anknytning till grafitti. Det är lite kul för man får en insyn i en värld där man som vanlig IT-tekniker sällan rör sig. Många nya ord och uttryck.

Som av en händelse råkade min informella fotoförening göra en expedition till en nedlagd fabrik där det fanns en stor mängd taggar och throw-ups som avbildades. Jag hade dessvärre förhinder att följa med, men jag har tittat på bilderna och kopplat ihop crew-namnen från den lilla hålan med taggar jag sett här i Linköping och som Google har berättat för mig finns över stora delar av Sverige. Det är ett klart intressant område som öppnat sig. Det blir nog fotoexpeditioner för mig med.

Boken är bra och jag är klart nöjd med läsningen.


Stort tack till Hans som lät mig vinna boken. Stort tack till förlaget som gav Hans ett antal böcker att lotta ut. Jag kommer att(köpa och) läsa fler böcker från er.

2 kommentarer:

erik.johansson sa...

Kul att du gillade boken! Här kan man läsa mer om Varg Gyllander och Somliga linor brister: www.varggyllander.se/Erik, Bra Böcker

Anton Ymer (pseudo) sa...

Hej Erik.

Kul att ni bryr er om att kolla upp vad vi bloggar om. Det gör det lite extra roligt att faktiskt bemöda sig att skriva lite mer om boken.

Jag ser fram emot att få lägga vantarna på Vargs nästa bok, när den väl kommer ut i handeln.

Det är inte utan att man skulle vilja göra ett studiebesök hos Rikskriminalen också. Fast jag får väl inte ta med min kamera då, kan jag tänka.