lördag 11 april 2009

Enkäter enkäter enkäter

Vad är det med organisationer och enkäter egentligen?

På jobbet gör de medarbetarundersökningar tre-fyra gånger om året. HSB skickar ett par om året. Varendra j-a webbshopp* flänger upp en enkät i nyllet på mig när jag loggar in. Oftast första gången jag besöker dem och allra helst fyllda med frågor som kräver att man ska ha surfat runt de senaste åren och jämfört deras olika generationer av nätgränssnitt.

Jag har tröttnat. Jag vägrar blankt att fylla i fler enkäter nu.

Tidigare idag, innan jag beslutade mig för att vägra, besökte jag Nikon på webben. Nikon tillverkar bland annat kameror, stora och små. De frågade om jag tänkte köpa någon kamera under det kommande året och gav mig alternativen liten, stor men bara halvdyr, stor och duktigt dyr. Eftersom jag redan har en av varje av de två sista varianterna kände jag att inget av de var aktuella och valde därför 'liten' och klickade mig vidare...

Jahaja, varför vill du inte köpa en stor då? Och så fick jag tio alternativ där inte ett enda stämde in på mig. Det fanns inget alternativ 'övrigt' och en textruta där jag kunde skriva in "Nej tack, jag har redan två systemkameror och känner inte att min hobbysituation på ett tydligt sätt motiverar en tredje, men om ni vill sponsra mig med en busslast ljusstarka objektiv under en inte överskådbar period skulle jag bli glad." Men det alternativet fanns inte att välja.

Nu sitter Nikon där med en enkät som kanske ger dem det svar som de vill ha, men inte ett svar som speglar verkligheten. Verkligheten säger; Det finns alltid ett alternativ till.


*) Vill de att jag ska stava webb med två 'b' så får de tamigtusan tåla shopp med två 'p'.

Inga kommentarer: