lördag 16 maj 2009

2009-15: Utan onda aningar - Jan-Sverre Syvertsen

Ytterligare en norsk krimi.

Det här är en aktuell och trovärdig kriminalroman. Den handlar om 14-åriga Tonje som försvinner spårlöst och hittas i ett kärr i närheten. Det visar sig sedan att det inte var Tonje de hittade, utan en svensk tjej som försvann för två månader sedan. De börjar nysta i vad de båda flickorna kan ha haft gemensamt och finner att de båda har tjattat på nätet och varit minst sagt oförsiktiga.

Det är bra tempo i boken. Jan-Sverre skriver bra. Jag lyckades förvisso gissa förövaren ganska tidigt i boken men jag tar inte det som något dåligt tecken.

Boken avslutas med lite nettikett, dvs några bra förhållningsregler för hur man ska bete sig på nätet. Nu är frågan hur jag ska få min 14-åriga dotter att läsa både boken och reglerna - och dessutom på något sätt ta till sig ett bättre beteende i förlängningen. Nåja, jag har en handfull år kvar innan min dotter är 14 så jag får väl fundera till dess.

Inga kommentarer: