måndag 25 maj 2009

2009-17: Solstorm - Åsa Larsson

Det här är en intressant kriminalroman. Den handlar om advokaten Rebecka Martinsson, som arbetar med ekonomisk juridik, som en morgon sätter kaffet i fel strupe när en av hennes barndomskamrater, via TV, berättas ha blivit ritualmördad i en kyrka.

En sak som irriterar mig i de flesta kriminalromaner är att huvudpersonen alltid springer omkring själv och sätter sig i den ena livsfarliga situationen efter den andra. Man ber aldrig om hjälp, kallar på kollegor eller ens tänker sig för innan man stolpar in i ett mörkt rum, tar barnen med sig på snöskotern till en stuga där mobilen saknar täckning. Det är liksom apkorkad blondin i en skräckfilm över alltihopa. Varför?

Rebecka har absolut ingen anledning att lösa det här mordet, ändå är det hon som gör det. Nu lyckas polisen också lösa fallet ungefär samtidigt och det räddar Rebecka ur knipan som hon inte skulle ha hamnat i från början.

Jag vet inte, kanske är det svårt att hitta på en bra historia om inte huvudpersonen är korkad men ändå smart nog att lösa gåtan.

Boken är spännande och belyser en hel del aspekter på frikyrkor, religion, sekter, ekonomiskt svinn, feghet, dumhet, mobbing, grupptryck och andra saker som behöver belysas.

När jag kollar vad Åsa Larsson skrivit om tidigare så ser jag att det är samma tre huvudpersoner som figurerar i alla böckerna, juristen Rebecka samt poliserna Sven-Erik och Anna-Maria. Solstorm verkar vara första boken i serien. Då hoppas jag att de blir smartare i de kommande böckerna.

Men det är underhållning.
Boken är bra. Läs den.

1 kommentar:

Camilla sa...

Jag kan hålla med dig om att Rebecka bär sig onödigt korkat åt, men jag gillar norrlandsmiljöerna i Åsa Larssons böcker.